من و خدات دوتا دیوونه ایم ..

در من تمام توست و در تو تمام آنچه دوست می دارم ...

میراث آلبرتا

اون پست مشهور من یادتونه؟

«این یه خواستگاریه رسمیه»

به علت استقبال شدید الان تو پیش‌نویس هاست!

بعد اون پست و صحبت از ناسا یه دوستی به من پیشنهاد کرد مستند میراث آلبرت رو ببینم

من قسمت اولشو امشب دیدم

اگه بخوام یه کلیتی از این قسمت بدم اینه که

یکی از دانشجوهای دانشگاه شریف اول یه صحبتی داره با نخبه‌هایی که یا اپلای کردن یا می‌خوان اپلای کنن

از دردا و ناراحتیاشون می‌پرسه و نشون میده

از وضع خوابگاه‌های بچه‌های شهرستانی شریف که بیشتر شبیه خرابه‌س تا خوابگاه

تا خودکشی‌هایی که تو شریف کم‌کم شده عادت برا نخبه‌های مملکتمون

از صحبت با رئیس‌جمهور وقت کشور جناب احمدی‌نژاد در رابطه با بچه‌هایی که میرن و بچه‌هایی که خودکشی می‌کنن

من اون تیکه از مصاحبرو عینن براتون می‌نویسم:

+ من دانش‌جوی دانشگاه شریفم آقای احمدی‌نژاد

- باریکلا

+ پنج‌شنبه گذشته یکی از بچه‌های دانشگاه ما رشته ارشد فیزیک خودکشی کرده

- برای چی؟

+ شش ماه قبلم این اتفاق تکرار شده

- مگه خودکشی می‌کنن آخه!!! [متعحب و اشاره به این که راهو باز کن برم]

+ چرا باید این جوری بشه آقای احمدی نژاد؟

- چرا از من می‌پرسی از اون بپرس چرا خودشو کشته [با خنده]

+ من الان می‌خوام وضع بچه‌ها..

- چرا آخه باید خودشو بکشه به چه دلیل؟ [کماکان متعجب و خنده‌رو]

+چون الان اکثر بچه‌های ما یا میرن کانادا یا میرن آمریکا

- اکثر نه دیگه

+ بچه‌های نخبمون اکثرا دارن می‌رن

- اکثرن نمیرن… ولی خب آزادن انتخاب کنن محل زندگیشونو، اشکال داره؟

+ نه واقعا اشکال نداره

[جمش کنید اون دوربینو]

- میشه واقعا محدود کنیم انسان‌هارو؟ باید محدود کنیم؟

حرفی نمیزنم من

خودتون چی قضاوت می‌کنید؟

بعد از این مصاحبه، مصاحبه هیلاری کلینتون با شبکه فارسی زبان آمریکارو نشون میده که از جوونای ما دعوت می‌کنه به ایالات متحده برن

میگه براشون بستری آماده می‌کنه که حامی حقوق انسانی و آرمان‌های شما باشه و ادامش…

بعد از این مصاحبه از وضعیت بچه‌هایی که اپلای شدن و الان اونجا هستن چیزهایی نشون میده

از حرفاشون که میگن اینجا آرمان شهر نیست

باید هدف از مهاجرت مشخص باشه وگرنه زندگی اینجا سخته شاید سخت تر از ایران به‌خاطر تحمل دوری عزیزان

با چن نفر مصاحبه این چنینی می‌کنه (دو سه نفر)

بعد میاد از کسایی که موندن و اینجا کار کردن و پروژه‌های مهمی رو تو کشور پیاده کردن حرف می‌زنه

باهاشون مصاحبه می‌کنه

و الی آخر

فک کنم دستتون اومده باشه هدف این مستند چیه …

من یه سری نقد راجع بهش دارم

اول باید بگم که این مستند نمونه‌ی کامل مستندیه که اول نتیجه مشخص بوده توش بعد براش مستند ساختن (چیزی که از قسمت اول برداشت میشه)

نتیجه این‌که نرید

بمونید اینجا

ببین کسایی که موندن چه کارا کردن؟

ببین اونایی که رفتن به غلط کردن افتادن

فهمیدی نباید بری یا بیشتر توضیح بدم؟

باید به کارگردان این مستند بگم عزیز من اومدی از اونایی که موندن و یه کاری کردن گفتی 

ولی چرا از اونایی که موندنو منشی شدن نگفتی؟

یه جایی از مستند تو یکی از مصاحبه‌های شبکه فارسی زبان آمریکا مرده میگه اکثر دانشجوها تو ایران مهندسی می‌خونن که بتونن اپلای کنن ولی تو آمریکا بچه ها اکثرا رشته‌هاشون نظریه

آقایی که این مصاحبرو گذاشتی تو مستند که بگی این همه مهندس از کجاس

چرا از سرگذشت بچه‌های رنک کارشناسی شیمی شریف چیزی نگفتی؟

چرا نرفتی ببینی دارن التماس می‌کنن فقط یه منشی تو دانشگاه رشت باشن؟

چرا از دکترای ریاضی محض دانشگاه شریف که الان داره حسابان درس میده چیزی نگفتی؟

اینا شریفی نیستن؟

نخبه مملکت نیستن؟

فقط از گل و بلبلش گفتی؟

از کسایی که رفتن اونجا و به بهترینا رسیدن چرا مصاحبه نگرفتی؟

فقط اونایی تو مستند بودن که ناراضی بودن از رفتن؟

باید وایسیم مملکتمونو بسازیم؟ قبول

می‌سازیم

باید برا آبادانی کشورمون کمتر از حقمون پول بگیریم؟

چشم کم میگیریم

ولی چرا از این مستندا فقط برا دانش‌جوها می‌سازین؟

چرا بنیان‌گذار کشور اسلامیتون فقط برا دانشجوها خط و نشون می‌کشه که «بذارید برن به جهنم که می‌رن فدا سرت که می‌رن بهشون نیازی نداریم که…»

چرا ؟

زورت به منه نوجوون رسیده که با احساسم بازی کنی ؟

که بگی تویی که مانع آبادانی کشور میشی با رفتنت؟

چرا از این مستندا برا اون عوضیایی که اون بالا نشستن فقط می‌ خورن و می‌دزدن و می‌برن نمی‌سازی؟

منه جوون وایسم

تنها سرمایه زندگیمو یعنی جوونیمو بذارم اینجا

جون بکنم

از حقم بگذرم

ولی اونی که ماهی n میلیون می‌خوره و میبره هیچ؟

اون هیچ حقی نداره؟

چرا فقط من ؟

سالی ۲۰۰۰ تا دانشجو میرن؟ چرا میرن؟

چون پول هست اونجا؟ نه به ولله که فقط برا پول نیست

جوون ما میره که بهش احترام بذارن

فک کردی آمریکا چی کار می‌کنه ؟

پولایی که تو کشور ما میره تو جیب آقاها و آقازاده ها، تو آمریکا میشه هزینه تحصیل

هزینه پروژه

واسه جون جوونمون اونجا ارزش قائلن که اینجا نیستن

به خدا که واسشون ارزش نداره نفس نفس زدنامون

واسه خودم پیش اومده که میگما

پارسال برا این که بتونم المپ بخونم وسط سال خواستم مدرسمو عوض کنم برم یه مدرسه دولتی که نخوام درس مد بخونم حداقل

فک می‌کنید با چه واکنشی روبه‌رو شدم؟ منی که جزو شاگردای از همه لحاظ خوب مدرسه بودم… مدیرمون به راحتی به مامانم گفت فاطمه بچه خوبیه امیدوارم هرجا هس موفق باشه… که بعد بهم گفتن قراره امسال مدیر عوض شه نرو از این مدرسه

آره اینه عمق توجه به سرمایه های اینجا

نمی‌گم من سرمایما حرفم بیشتر رو عکس العمل های جناب رئیس جمهور بود

واسه چی از من می‌پرسی چرا خودکشی کرده خو برو از خودش بپرس…

عمق توجه یعنی همین

خانوم و آقایی که امثال مستند آلبرت هارو می‌بینی و دگرگون میشی

فقط بدون تو هنو عمق درد این جامعرو حس نکردی

جوونم؟ باشه

انقدی که لیاقت خودمه برا این کشور زحمت می‌کشم

کار می‌کنم

ایده میدم

البته بعد از رفتن و برگشتن

ولی شمارو به ولله نگید امثال منی که مطمئنم اینجا زندگیمون از هر پوچی پوچ تره و از هر جهنمی جهنم تره با رفتنمون مانع رشدیم و اون بی پدرمادرایی که دارن ریاست می‌کنن و از حق من جوون شب نون می‌برن سر سفرشونو عشق دنیارو می‌کنن هیچ کارن

حرف خیلی زیاده پیرامون تک تک حرفای این مستندو وضع کلا دانشجو‌ها تو کشور

نوشتنش سخت و طولانیه و حق مطلب رو ادا نمی‌کنه

شاید وویس دادم پیوست به این پست

فقط این که

این مملکت رو فقط موندن نخبه‌ها همراه با تغییر کل نظام می‌تونه آباد کنه

ولاغیر

ساعت ۰۶:۵۰ نوشت: قسمت دوم این مستند رو دیدم. نظرم در مورد قسمت اول همونی بود که بالاهم نوشتم

اما قسمت دوم

تو این قسمت به کشورهای مختلف دنیا از جمله فرانسه سوئد و آلمان سفر شده و از دانش‌جوهایی که اونجا هستن مصاحبه گرفته شده

اکثرشون متفق‌القول بودن که باید برگردن و به مملکتشون کمک کنن که واقعا درکشون می‌کنم

ولی هنوزم به حرفم ایمان دارم

اون آقایی که تو آلمانه اگه میگه آلمانیا بعد از جنگ جهانی دوم با خاک یکسان شدن و الان بعد ۶۰ سال شدن قدرت اول اقتصادی جهان، قطعا اینم می‌دونه که تو آلمان یه سری کار نمی‌کردن یه سری بخورن

تبعیض قائل نمی‌شدن بین دانش‌جوئی که حجاب داره و حجاب نداره

آلمانیا اگه موفق شدن به خاطر اینه که کل ِ جامعه یه هدف داشته و اونم آبادانی کشور بوده

نه اینکه مسئولاشون فکر بخورو ببر باشن دانشجوها و نخبه‌هاشون فکر بازسازی

برای رسیدن به توسعه و پیشرفت باید یه تغییر اساسی داشته باشیم

آقاگل ‌‌‌‌
۱۲ تیر ۰۵:۳۲
نقدت منصفانه نیست چون هنوز قسمت2روندیدی!
قسمت دو در مورد آدمهایی هست که از کشور رفتند.
اصلا قسمت2 در خارج از کشور تهیه شده.
اون رو هم ببین و در موردش فکر کن.
من این نتیجه ای که تو میگی رو اصلا ازش نگرفتم حقیقتا.

fatemeh ^__^ :

آقاگل
چرا وقتی آدمایی که هنوز اینجان و بدبخت شدن و هیش کی نمی‌بینتشون تو این مستند نیستن، رفتن سراغ اونوریا؟
من کلی با قسمت یکش و کم گذاشتناش هنو مشکل دارم
علی گوهری
۱۲ تیر ۰۸:۴۵
من اون مستند رو ندیدم اما در کل حرفاتو قبول ندارم اصلا
تکلیف جناب رئیس جمهور که مشخصه
همینطور وضعیت بخور بخور فراگیری که هست، که البته بیشتر از مسئولین خودِ خودِ مردم به هم رحم نمیکنن.
منتها دانشجویی که داره از این وضعیت ها گله میکنه، با رفتن نه تنها چیزی رو درست نمیکنه، نه تنها حداقل تلاشی واسه بهبودی نمیکنه که فقط داره جا میزنه.
آقا شرایط افتضاح قبول
کسی قدر نمیدونه قبول
مردم به جایگاه واقعی خودشون نمیرسن قبول
اما باید بالاخره درستش کنیم. جا زدن اصلا عقلانی نیست.
از نظر من، دانشجوهای اپلای شده ای که بعد از تحصیل برنمیگردن، هیچ فرقی با دوستانمون که با شروع جنگ پاشدن رفتن ولایت فرنگ ندارن.
من فکر میکنم نباید احساسی تصمیم بگیریم و جوش بیاریم.

fatemeh ^__^ :

آما باید بالاخره درستش کنیم
چرا اصن حرف منو متوجه نشدید؟
من گفتم درستش نکنید؟
گفتم برید؟
نه
گفتم از این چرت و پرتا فقط واسه دانشجو جماعت درست نکنین
گفتم اگه یه بار میگید دانشجو یه بار بگید نظام کوفتی
من خودم از اون کساییم که هرجای دنیا که باشم دلم اینجاس
پیش کسایی که تو محرومیت زندگی می‌کنن
تا جایی که بتونمم همه کار می‌کنم براشون
اما
حالم به هم می‌خوره و این جور مستندارو می‌بینم
اون دانش‌جویی که به قول شما فرقی نداره با کسی که نجنگیده اینجا هیییییچ کاری نمی‌تونه بکنه اگر، فقط حجاب نداشته باشه!
من اگه جای کسایی بودم که به خدا اعتقاد ندارن ثانیه ای اینجارو تحمل نمی‌کردم
شما چی می‌دونید از دل دختری که اینجا همه‌چی فقط براش سرکوفته و سرکوفت؟
هیچی
فقط وضعیت خودتونو می‌بینید فک می‌کنید همه همینن
نه همه همین نیستن
خیلیا اگه بمونن جاشون تو اوینه
اگه بره میره تو گوگل
فقط چشم بسته میگید نرو
بمونه چی کار کنه؟
چقد از این آدما اونقدر نخبن که همه بمونن اینجا شرکت بزنن تو پروژه کمک کنن؟
۱۰ درصد شاید
۹۰ درصد بقیه چی؟
باید برن تو صنعت
همون‌جوری که اگه برن آمریکا میرن تو صنعت
ولی صنعت الان ما دست کیه؟ دست یه مشت بی سواد که با پارتی اومده رو کار
کی این آدما می‌تونن برن تو صنعت؟
وقتی اون بالایی عوض بشه
کی باید اون عوض بشه؟
وقتی جوونا عرضه داشته باشن همشون به شرایط موجود اعتراض کنن
همشون
همه‌ی همشون
شما دیدی وضعیت دانشجو‌های شریفی رو که میرن دفتردار میشن؟
مگه نمونده؟ پس چرا نمی‌تونه هیچ کاری بکنه؟
انقدر راحت نشینید قضاوت کنید مقایسه کنید
دوران جنگ همه یه هدف داشتن
همه می‌خواستن دشمن نباشه
اگه مردم می‌خواستن مسئولینم می‌خواستن
اما اینجا از اون بالاها کسی نمی‌خواد این کشور پیشرفت کنه
همه فقط به فکر اینن بیشتر بخورن بیشتر بدزدن
ـــــ ققنوس ـــــ
۱۲ تیر ۰۸:۵۰
پس بالاخره دیدیش...
من اصلا به جنبه سیاسیش کاری نداشتم
شاید نشه گفت مستند ! مستند یعنی اینکه قضاوت با بیننده باشه مثل حیات وحش .
10 تا خوب رو کنار دوتا بد چیدن مستند نمیشه که .، کاری که دیگه نمیشه گفت کی میکنه و کی نمیکنه...
اما در کل تنها خوبی ای که داشت این بود که حرفای اونایی که رفتن اونور رو میشد از زبون خودشون شنید(کمی مستند) ، من برام همین خوب بود.
اصلا هم به جنبه  ناسیونالیسمی بهش نگاه نکردم اصلا ناسیونالیسمی و وطنم پاره ی تنم به نظر من نوعی نژاد پرستیه ، نگاهی سطحی و خودخواهانه اس
شخصا دوست ندارم هی بگم من تو ایرانم ، من ایرانیم ، ای وااای  و هی وااای...
من انسانم ، من در کره زمینم ، من در جهانم . همونقدری هم که مردم ایران برام اهمیت دارن مردم امریکا و افغانستان و انگلیس و افریقا هر شهر مدرن و هر دهات کوره ای برام اهمیت داره...
چهارتا خط و مرز کشیدن ، ادما رو انداختن به جون هم 
البت نظر هر کسی هم قابل احترامه :)

fatemeh ^__^ :

حرف آدمایی که رفته بودن و می‌خواستن برگردن رو قبول داشتم
حرف خودمم بود
اما بقیشو اصلا قبول نداشتم
* * * P * * *
۱۲ تیر ۰۹:۴۴
الان میکننت تو گونی ! ددابظ فاطمه ! ددابظ 😂

fatemeh ^__^ :

:)))
بودی حالا 😁
آقاگل ‌‌‌‌
۱۲ تیر ۱۱:۴۴
اول اینکه میراث آلبرتا فک کنم سال 88-89 یا همون حدود ها ساخته شد چون ما ترم یک یا دو بودیم که مستند رو دیدیم. اونموقع بازار کار بخصوص برای مهندسی اینقدر کساد نبود. قبل دوران تحریم بود. و جوی بود که وقتی ما قصد انتخاب رشته داشتیم همه گی میگفتند مهندسی هارو اول بزنید.
یک این مورد. که البته بعد چند سال متاسفانه با بی تدبیری مسئولین و تحریم ها مهندسی شد جزء رشته هایی که همه دانشجوهاش بیکار بودند! بخصوص که دانشگاه پیام نور ناکجااباد سفلا هم داشت دانشجو مهندسی میگرفت اون هم 100تا 100تا! 
در مورد مستند خب طبیعتا وقتی یک نگاه به تهیه کننده و کارگردان بندازی میشه فهمید جهت گیری سازنده چی بوده. و در این مورد حق با شماست. به نظرم دقیقا قصد داشت با یک هدف قبلی مستند بسازه! نه اینکه مستندی ساخته بشه تا بعد ازش نتیجه ای بگیرن!
البته نمیشه گفت کارشون بد بوده چون نداریم! کار دیگه ای نیست که قصد داشته باشیم باهاش مقایسه اش کنیم! و به قول معروف لنگه کفشیه در بیابون.

fatemeh ^__^ :

آره میدونم اون موقع ساخته شده
این مستند به نظرم پوسیده ترین مستندی بود ک دیدم
تاریخ گذشته و با هدف قبلی
حرفی ندارم بزنم…
bahar ...
۱۲ تیر ۱۲:۱۱
/: چ پست جنجالی

fatemeh ^__^ :

:)
علی گوهری
۱۲ تیر ۱۲:۲۰
بی تدبیری مسئولین از اون سرِ سر گرفته تا شاخه های پایین تر که بارزه و زبان اعتراض همه دارن اما بیرون نمیارن. اصولا تعجب میکنم تو کشورهای اروپایی یه مشکل کوچیک چجوری مردمشو تو خیابونا میکشونه و مردم ما با مشکلات عدیده و ریشه ای که دارن فقط جک میسازن.

همین این وضع که ما ازش گله داریم رو باید درست کنیم. میشه با تداوم اعتراضات و فرهنگ سازی مردم رو آگاه کرد.

fatemeh ^__^ :

من که ابایی ندارم
احتمالا هم درآینده خودم یکی از پرچمدارای جامعه معترضین میشم
اما شما ببین امثال کسایی که مثه سید‌مهدی موسوی فاطمه اختصاری و خیلییییی جوونای دیگه که اعتراض کردن الان جاشون کجاست؟
زندان
زندان
من نمی‌دونم این مملکت و باید چی کار کرد
همون کاری که شاه اون زمان می‌کرد اینام دارن انجام میدن
اگه قرار باشه از همه هدفام بگذرم و جون و جوونیمو پای اعتراض بدم و ببینم عده زیادی باهام همراه میشم این کارو می‌کنم
برا نسل آیندم
حتما این کارو می‌کنم
عرفـــــ ـــان
۱۲ تیر ۱۵:۴۲
فاطمه چیزی که من تا الان بهش رسیدم سیاست خیلی کثیف تر از این حرفاس ...
و این مختص ایران نیست همه کشورایی که تو سیاست هستن و ارتش و این فیلم و سیانسا ! حالا کم و زیاد مثلا ایران فکنم خیلی کشور سیاسی هست ...
مثلا آمریکا ام خیلی سیاسیه ...
ولی ظاهرا کشورایی مثل سوئد و فنلاند و اینا کمتر تو این فازا ان ...
سیاست خیلی کثیفه !
یعنی جلوی مردمت تظاهر کنی به فکرشونی ولی تو دلت فقط قدرت برات مهم باشه و بگی گور بابای مردم همشون و با یه سری اسباب بازی سر گرم میکنیم ما به عشق و حالمون میرسیم ...
من هیتلر رو ترجیح میدم به این مدل آدما ...
اون تظاهر نمیکرد با صدای بلند داد میزد من میخوام همه دنیارو بگیرم ...
ولی اینا همه پشت پرده اس ! من هیچی از سیاست نمیفهمم ولی میدونم خیلی چیزه کثیفیه ...

fatemeh ^__^ :

تو این که سیاست کثیفه اصلا حرفی نیست
اما من بازهم سیاست آمریکارو ترجیح میدم حتی اگه بخور بخوراشون بیشتر باشه
می‌دونی چرا؟
چون فهمیدن برا موفق بودن باید کمک بگیرن از مغز انسان‌ها
که هیلاری کیلینتون برمیگرده به ایرانیا میگه من شمارو به آمریکا دعوت می‌کنم
هرچی بخوای واست فراهم می‌کنم
چرا خب؟
عاشق چشم و ابرومونه؟
نه مغزمونو می‌خواد
می‌خواد با مغز ماها کشورو قوی و قوی تر کنه
نوش جونشم باشه
اون وقت مردای سیاست ما چی کار می‌کنن
منم منمشون گوش دنیارو کر کرده
به هیش کی نیاز دارن
فقط امدادای غیبی
حاضر نیستن یکم به نخبه مملکت اهمیت بدن
اینجا ما باید خودمون یه مسیریو انتخاب کنیم و چشممونم رو کمک هرجایی ببیندیم چون اینجا کسی نمی‌خواد ایران پیشرفت کنه
از دست منه دانش‌جو چقدر برمیاد؟
من نهایت کاری که می‌تونم بکنم اینه که طرح و‌نقشه یه پروژرو بریزم ایده بدم
کسی که باید اجازه ساخت این پروژه و سرمایش رو بذاره کیه؟ دولت
سیاست ما منم منمش کل دنیارو برداشته ولی گوه مملکتشو گرفته
عرفـــــ ـــان
۱۲ تیر ۱۵:۴۶
یکم واضح حرف بزنم ؟ دوس داشتی تایید نکن !
من چرا از خدا خوشم نمیاد و میگم چرا خلقم کردی ؟
چون هیچیو واضح نگفته همرو گفته در حده درکتون نیست ...
سیاست چی ؟ سیاست همین کارو نمیکنه ؟
سیاستی که سره مردم و به یارانه و به حجاب و این چرت و پرتا گرم میکنه که هزار تا کثافت کاری دیگه خودشون بکنن و حواس مردم پرت باشه !
بیخیال اصن راجع به این چیزا حرف زدن بی فایده اس ...

fatemeh ^__^ :

در کثیف کاریای اینا که شکی نیست اصلا
ولی یه روز باید این گندکاریا جمع شه
یا حداقل یه جوری باشه که کشور باهاش تا خرخره تو منجلاب نره
صخره
۱۲ تیر ۲۱:۲۲
فاطمه جواب المپ؟؟؟؟ برام کامنت کن ببینم قبول شدی یا نه قهرمان؟
چه قدر دوسدارم لش کنم و بخونمتون
پاتریک عرفان مریم و خلاصه... دلم براتون تنگ شده عوضیا:)
اگه صدامو دارین بدونین یکم درگیرم 
برمیگردم:)

fatemeh ^__^ :

نیومده صخره :(
میگن نهایت تا فردا ساعت ۱۲ شب :/
فک کن جوابا بیاد من پست نذارم :///
خو دل ماعم تنگ شده کچل
یه روز نبودی اصن انگار وب صفا نداره :(
ایشالا زود برگردی ^____^
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
من ماگدالینم .. غول تماشا ...